lørdag 22. oktober 2011

Ovnsbakt klippfisk med følge av reserva vin ifra Douro

For en tid tilbake fant en god pakke med "gourmet" klippfisk ifra Dypvik veien ned i handlekurven og etter en ukes tid i kjøleskapet var det jo bare å trylle frem en god klippfisk rett. Valget mitt falt på en ovnsbakt variant på en seng av middelhavssalat, god olivenolje og hjemmelaget potetpuré.

Her er min oppskrift til to voksne og to barn:
  • 500 g utvannet klippfisk av loins (fisken vannes ut i fire dager)
  • 1 løk grovhakkes og surres gyllen i en panne med en finhakket hvitløk, ta på en liten klype sukker og la det surre i 3-4 minutt. Deretter tas løken oppi en arbeidsbolle
  • Grillet paprika grovhakkes (kan kjøpe ferdig grillet på glass) samt en god neve grovhakket kalamatis oliven eller noen andre gode
  • Løk, paprika og oliven danner "salaten" og det smakes til med litt nykværnet pepper og en klype salt, samt 2 dl god olivenolje
 
Det hele legges i en ildfast form og fiskestykkene legges oppå salaten og bakes i ovenen på 180 c` i ca 30 minutt
 
Serveres med hjemmelaget potetpure som du smaker til med godt smør eller olivenolje, melk og en fløteskvett, pepperbøssen må du også bruke flittig!
 Til denne retten drømmer jeg tilbake til Portugal, Douro og deilig portugisisk vin. Da jeg var i Porto for noen år siden spiste jeg flere "bacalao" retter og lokal rødvin var det som passet rettene aller best. Mitt vinvalg faller på en deilig og saftig vin ifra Quinta do Pegó.
Quinta do Pegó er en liten familiedrevet produsent på vestsiden av Douro elven og de lager en god Grande Reserva og min vin er av den gode årgang 2007! Vinen er en blanding av de lokale druene Touriga Nacional, Touriga Franca, Tinta Cão og Sausao. 60 % av vinen har modnet på franske eikefat i 12 måneder mens resten av vinen er modnet på temperaturkontrollerte ståltanker og har gjenomgått en lett filtrering før tapping på flaske. Vinen er fremdeles litt ung og er nok på topp om et par år.
:

Her er mine smaksnotater;
Quinta do Pego Grande Reserva 2007
Douro, Portugal
Vinen selges ikke på polet, men selges blant annet i tax-free butikken på Kiel fergen til en 130,- kr flasken som er en meget pen pris

Vinen en mørk, tett, saftig og ganske ungdommelig med innslag av mørke bær som bjørnebør, modne kirsebær og et streif av fat og pepper på nesen. Vinen er rik med et ørlite streif av vanilje ifra fatet, tett, rund og med god frukt i munnen. Fast og litt rustikk finish med en fin og passende tanninstruktur
****

Velbekomme og takk til Hermine for god kjøkkenhjelp :-)





2 kommentarer:

  1. For en herlig kjøkkenhjelper, og en oppskrift jeg må prøve !

    SvarSlett
  2. Takk for det - kjekt med hjelp på kjøkkenet. Lykke til med oppskriften, om du liker det noe salt så er tre dager med utvanning av fisken nok.

    SvarSlett