lørdag 9. oktober 2010

Fiskesuppe og en strålende Sancerre

Når det passr seg lager jeg ofte en god fiskesuppe som både min kone og andre gjester setter stor pris på. Min hemmelighet er ingredienser som pernod, kokosmelk og ingefær. Suppen lages på god blåskjell og fiskekraft.


Jeg lager en lys jevning på smør og mel og tilsetter kraften til det blir passe tykkt (ca 3 ss mel pr l kraft), deretter tilsetter jeg matfløte, kokosmelk, en liten klype safran og en skvett pernod. Jeg lar det småkoke i 5 minutt, så har jeg fenikkel, og gulrot i litt stor brunoise (1x1 cm) og finhakket ingefær og lar det småkoke i 15 minutt, tilslutt tilsetter jeg litt forskjellig fisk i litt store biter (i dag brukte jeg laks og breiflabb) og rensede blåskjell (som Hermine på 4 år ordner) som jeg har kokt kraft på, det hele trekkes på svak varme i 10 minutt.

Da er det bare å servere i rause porsjoner med godt brød og en ordentlig god vin.



Denne type suppe krever en vin med en viss fylde, friskhet og syre som kan handle opp med den kremede konsistensen og den rike og fyldige smaken i suppen. Mine favorittviner til denne type suppe er en GG riesling, en rik Chablis på premier Cru nivå eller høyere eller en ordentlig elegant og god Sancerre, denne kvelden falt på sistnevnte og Sancerre les Boucads ifra Claude Riffault er en av de bedre Sancerrer som finnes på polet

Sancerre er den mest kjente vin regionen i Loire og det dyrkes flere druesorter, men de to store er Sauvignon Blanc og Pinot Noir..Sauvignon Blanc er en drue som dyrkes i nesten hele verden men det er muligens Sancerre som lager de beste vinene med sitt kjølige preg, ofte meget mineralske med noe flint preg og noe "grønne" på duft og smak, vinene er alltid friske med fin syre og veldig krispy.



Domaine Claude Riffault er et familiedrevet vineri og drives nå av femte generasjon ved den unge herremann Stephanè som er meget opptatt og gjenspeile terroiret i sine viner og det dyrkes mer og mer økologisk uten noen form for kjemiske tilsetningsstoffer i vinmarken. Familien har 33 forskjellige små plotter bratte vinmarker i fire forskjellige landsbyer. Alle vinene til Riffault vinifiseres og tappes pr vinplot slik at det er relativt små mengder av hver type vin.

Min vin er som sagt en Sancerre ifra 2008 ifra "les Boucads", 100 % Sauvignon Blanc, jordsmonnet inneholder mye kalkstein, druene plukkes for hånd av 40 års gamle vinstokker og vinen fermenteres i temperaturregulerte ståltanker for å bevare frukten og friskheten i vinen. Riffault har også to andre viner på polet ifra vinmarken Chasseignes og Chailloux Silex som også er strålende viner!

Her er mine smaksnotater:

Sancerre les Boucads, 2008 - Domaine Claude Riffault



Frisk og spenstig Sancerre, tiltalende duft av lime, asparges, røk og mineraler. Fyldig, konsentrert, kompleks og elegant med herlig syre, vinen sitter godt i munnen, god lengde,  frisk og nydelig finish. Vinen koster 189,90 på polet. *****

SKÅL og god helg !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar