søndag 5. desember 2010

Rieslaner ifra Keller

I sommer var vi innom Weingut Keller i Flörsheim-Dalsheimen som er en av mine favoritt produsenter i Rheinhessen i Tyskland. Vi smakte på deres 2008 og 2009 årganger og det er deres Rieslinger i forskjellige kvaliteter og også deres WeissBurgunder som jeg liker best hos denne produsenten, spesielt vil jeg fremheve dere nydelige Rielsing von der fels og deres vanlige trocken.


I slutten av smakingen av viner på spätlese nivå fikk vi smakt på en vin og drue som jeg ikke tidligere har vært borti, nemlig Rieslaner. Rieslaner er en kryssning av Sylvaner og Riesling og så dagens lys første gang i Franken i 1921. En av hovedgrunnen til denne kryssningen er at man ønsket en drue som tåler sen modning og Botrytis. Rieslaner er en robust drue med høyt syreinnhold, meget fruktig med høyt sukkerinnhold og gir godt utbytte og henter ut det beste av begge druene.
Keller lager vin av druen Rieslaner på spätlese, auslese og trockenbeerenauslese nivå.

Den vinen vi kjøpte noen flasker av var deres Rieslaner Spätlese 2009 og her er mine smaksnotater;


KELLER RIESLANER SPATLESE 2009
Frisk, ren og tiltalende slank vin med innslag av epler, blomster, ananas og sitrus på nesen. Slank, syrlig og distinkt smak av baby ananas, vinen siter godt i munnen med en fin intensitet og saftig lengde, merkbar restsødme med en lett bitter finish. 

Dette synes jeg er en pent laget vin og en morsom vri av en drue som Keller klarer å mestre på en riktig fin måte. Vinen er ikke å finne på vinmonopolet men prismessig ville den ha ligget rundt 150,-. *****



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar