søndag 28. mars 2010

Weingut Karthäuserhof - Mosel/Ruwer



J
ADA, jeg innser det.....jeg er i ferd med å bli en
Riesling frik (selv om jeg også er svært glad i Chardonnay og mange andre druesorter :-) ), denne hærlige druen som ofte innehar et høyt syrenivå med typiske aromaer som epler, blomter, sitrus, fersken og mineraler, og de godt mode vinene som ofte har en duft av honning og petroleum. Spesielt er jeg blitt svært glad i denne druen og dets viner ifra Tyskland og Østerrike. Spesielt tørre, fyldige og komplekse viner i regioner som Rheingau, Rheinhessen og Nahe i Tyskland er høyt i kurs hos undertegnede, men jeg ser at det nå blir tilgjengelig mer og mer gode viner også ifra Mosel, og ikke minst at jeg selv også velger å stille oftere bekjentskap med viner i fra Mosel

Mosel er Tysklands femte største vinregion med ca 9000 hektar og 840.000 hl. Elven Mosel renner fra Trier til Koblenz hvor den flyter inn i Rhinen. Langs elven stuper åssidene ned, og den manuelle produksjonen her gir eksepsjonelle resultater, ikke ulikt forutsetningene i Rheingau. Jordsmonnet er dog annerledes, preget av skifer, noe som ofte gir en spesiell mineralitet i vinene herfra. Vinene er som regel meget lette og delikate med noe syre og en søtlig inngang. Det er store kvalitetsforskjeller i Mosel men de beste vinene kommer fra enkeltvinmarker rundt landsbyene Wehlen, Bernkastel og Erden.

Saar er en sideelv i sør, hvor det produseres slanke, strengere viner. Rieslingene fra området rundt Scharzhof er blant Tysklands dyreste. Ruwer er den andre sideelven til Mosel hvor det også produseres Riesling av topp kvalitet, spesielt rundt landsbyen Eitelsbach. Det er her Weingut Karthäuserhof holder til.

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av noen flasker ifra Karthäuserhof, de deres Eitalsbacher Karthäuserhofberg Riesling 2008, Spätlase trocken 2007 og kabinett trocken 2007. 2007 årgangen har jeg enda ikke smakt på, men 2008 årgangen var jeg nysjerrig på og det var en hærlig fjærlett og fersk Mosel/Ruwer vin.

Eitalsbacher Karthäuserhofberg Riesling 2008

er ung og nesten vannlig i glasset, frisk med innslag av grønne epler og blomster på nesen. Slank og hærlig vin med delikat sødme i inngangspartiet, noe merkbar CO2, middels syre, alkohol på 9,5 %l. God lengde på vinen og eplepreget og frisk syrlig finish. Dette var en lettdrikkelig og god Mosel/Ruwer vin, prisen er det heller ikke noe å si på, 125,- på polet

Weingut Karthäuserhof er et gammelt vineri og drives i dag av Christoph Tyrell som er 6 generasjon driver av stedet, Tyrell familien kjøpte vineriet i 1881 av Napoleon. I dag gjæres alle viner på ståltank og de gamle trefatene ble erstattet på 80 tallet da ny teknologi og utstyr ble tatt i bruk. Det fokuseres på relativt lave avlinger og Karthäuserhof fremstår i dag som en av topp produsentene i regionen!

Vinene drikker meget godt mens de er unge og ferske, men de tåler samtidig meget godt lagring og vinene vil fremstå som mer modne og noe mer komplekse etter noen år på langs

Mine flasker med spatläse og kabinett i årgang 2007 lar jeg få ligge noen år til på langs!

Prost und guten Frühling :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar