fredag 30. april 2010

Agostino Petri Riserva Cianti Classico 2006 ifra Vicchiomaggio




John Matta på Castello Vicchiomaggio er kåret til Winemaker of the year flere ganger og han høster strålende anmeldelser ifra alle store kjente anmeldere. Castello Vicchiomaggio produserer strålende vin og man kan også overnatte her da slottet er nydelig restaurert med svømmebaseng, flotte rom og leiligheter og anerkjent restaurant. Her ligger altså alt til rette for nydelige omgivelser i hærlig samspill med strålende mat og store viner! Castello Vicchiomaggio ligger sentralt midt i Chianti Classigo sonen i Greve i Chianti.


Agostino Petri som er Matta sin Chianti Classico Riserva har også høstet god kritikk her hjemme, den strålende årgang 2006 skuffer ikke og vinen er nå utsolgt på polet. Jeg var heldigvis tidlig ute og fikk kjøpt to flasker til en pris a Kr 199,-. For denne type kvalitetsvin synes jeg den er meget pent priset og er virkelig verdt prisen! La oss håpe at et nytt parti er på vei :-)



Vinen lages av 90 % Sangiovese, 5 % Cabernet Sauvignon og 5 % Canaiolo. Druene kommer ifra vinmarken Petri og vinen fermenteres på tradisjonell måte og lagres deretter på 225 liters fat (Barriques) i seks måneder og overføres deretter på store botti (fat på 25-75 hl) i ni nye måneder. Vinen er strukturert og velbalansert og vinstokkene er minimum 20 år gammle og John Matta har fokus på lavt utbytte pr hektar og holder avlingen nede for å få god konsentrasjon og kompleksitet på sine viner.




Her er mine smaksnotater av 2006 årgangen:

Flott og frisk mørk rød farge, vinen virker "sprek" og undommelig med alt det en ordentlig Chianti skal ha på nese og duft. Moreller, kirsebær, løv og fuktig skogbunn og et streif av lær. I munnen finner man konsentret sødmefull steinfrukt, nydelig integrert fatpreg som støtter godt opp om den konsentrerte frukten, perfekt balansert syre, saftig, medium konsentrert og HÆRLIG vin med passe stram, lang og deilig finish.

Ååååhhh, slik skal en deilig Chianti være!! Vinen passer godt til lam og gode kjøttretter, eller er man glad i vin som jeg, så deler jeg gjerne en flaske med min bedre halvdel og bare nyter vinen :-)


Jeg gleder meg til å besøke dette slottet i juni når vi setter turen mot Italia, da skal vi besøke mange andre fremragende produsenter. Det blir nok mange innlegg etter den turen.

CARI SALUTI E PIATTINO !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar